شورای شهر شأن پارلمان را دارد


ده سنووسه کان (یه حیا ئه مینی کامیرانی)یحیی امینی کامیارانی

شورای شهر شأن پارلمان را دارد 

بی تردید باید شوراها یا انجمن های شهر را یک پارلمان در محدوده خاص جغرافیایی در درون یک کشور تعریف کرد که به لحاظ سلسله مراتب قانونگذاری تابع قانون مادر و قوانین مافوق خود می باشند . بر این اساس تعریف آنها به عنوان قوه مجریه یا نظام اداری – اجرایی در محدوه یک شهر دارای اشکال است . به تعبیری دیگر نهادی که می توان از آن به عنوان قوه مجریه یا نهاد اجرایی یک شهر در ایران معرفی نمود همان نهاد شهرداری با مدیریت شهردار منتخت شورای شهر می باشد .

اما دلایل مثبته مبنی بر اینکه شوراهای شهر پارلمان(مجلس) می باشند به شرح ذیل احصاء می گردد .

الف – به استناد بند اول ماده 71 قانون تشکیلات ، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور ، انتخاب شهردار به عنوان وظیفه شورای شهر برشمرده شده است . این حق انتخاب  برای شورای شهر در واقع یادآور همان شأنی است که پارلمان بسیاری از کشورهای  با نظام پارلمانی در انتخاب نخست وزیر (یا رئیس جمهور ) دارند . و به عبارتی رییس قوه مجریه شهر و تعبیری مدیر شهرداری، منتخب شورای شهر می باشد و این شورا همانند یک پارلمان بر اعمال وی نظارت داشته و اختیار سوال ، استیضاح و عزل وی را دارد .

ب-  از وظایف هر پارلمانی وضع قانون و قانون گذاری است . شورای شهر نیز همان وظایف را در محدوده خاص یک شهر داراست و می تواند در امور مختلف احصاء شده در اصل یکصدم قانون اساسی و نیز قوانین مربوط به شوراها و شهرداری اقدام به وضع مقررات نموده و قانون گذاری کند .

در این خصوص ممکن است شورای شهر خود مستقیما اقدام به وضع مقررات نماید . مانند اختیاری که دربند 16 ، 22 ، 27 ،28 ، 29  ماده 71 قانون شوراها به شوراها واگذارشده است . یا ممکن است اقدام به تصویب لوایحی که از توسط شهرداری پیشنهاد می گردد ، بنماید .

ج – از دیگر وظایف و اختیارات هر پارلمانی بی تردید نظارت بر اجرای مصوبات خود و نیز نظارت بر اعمال مجری مصوبات است . شوراهای شهر نیز همان شأن را به استناد بند 8 ، 17، ، 23 و 30 ماده 71 قانون شوراها دارند .

علاوه بر موارد فوق به استناد اصل یکصدم قانون اساسی اداره شهر و روستا و ... تحت نظارت شوراها می باشد و در واقع یکی از دلایل وجودی شوراها همانا امر نظارت بر اداره شهرها می باشد  ف نه اداره آنها . 

د – علاوه بر اختیارات فوق ، شوراها اختیار تصویب بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری را بر عهده دارند که بی تردید این وظیفه نیز از جمله وظایف اساسی هر پارلمانی در سطح کلان است .

به عنوان نتیجه گیری باید گفت که شوراهای شهر اگرچه به لحاظ محدوده و وسعت جغرافیایی  اختیارات و وظایف ، قابل قیاس با پارلمان یک کشور نیستند اما در سطح پایین تری تقریبا همان وظایف و اختیارات را دارند که یک پارلمان در سطح کلان  بر عهده دارد . لذا باید گفت شورای شهر یک پارلمان در یک محدوده خاص در داخل یک کشور است .

یحیی امینی

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:,ساعت 15:15 توسط یه حیا ئه مینی کامیٌرانی (یحیی امینی کامیارانی)| |


Power By: LoxBlog.Com